قوری یوتا ، یا قوری نیوول ، یک مدل تست سه بعدی است که به یک شی مرجع استاندارد و یک شوخی در جامعه گرافیک کامپیوتری تبدیل شده است.
این یک مدل ریاضی از قوری معمولی با برند ملیتا است که جامد با بدنه تقریباً متقارن چرخشی به نظر می رسد.
استفاده از یک مدل قوری معادل سه بعدی “سلام، دنیا!” برنامه ، راهی برای ایجاد یک صحنه سه بعدی آسان با یک مدل تا حدودی پیچیده که به عنوان هندسه اولیه برای یک صحنه با تنظیم نور عمل می کند.
برخی از کتابخانه های برنامه نویسی ، حتی دارای عملکردهایی است که به طراحی قوری اختصاص داده شده است.
مدل قوری در سال 1975 توسط محقق اولیه گرافیک کامپیوتری مارتین نیول ، یکی از اعضای برنامه گرافیکی پیشگام در دانشگاه یوتا ساخته شد.
این یکی از اولین مدل های قوری، مدل قوری چینی دسته حصیری بود که با استفاده از منحنی های bézier به جای اندازه گیری دقیق، مدل سازی شد.
نیوول برایساخت قوری به یک مدل ریاضی ساده از یک شی آشنا نیاز داشت.
همسرش، ساندرا نیوِل، از آنجایی که در آن زمان برای صرف چای نشسته بودند ، پیشنهاد داد که ست چای آنها را مدل کنند.
او قوری را با دست آزاد با استفاده از کاغذ گراف و مداد طراحی کرد.
پس از آن، او به آزمایشگاه کامپیوتر بازگشت و نقاط کنترل bézier را بر روی یک لوله ذخیرهسازی Tektronix ، دوباره با دست ویرایش کرد.
شکل قوری حاوی تعدادی عناصر بود که آن را برای آزمایشهای گرافیکی آن زمان ایدهآل میکرد: گرد بود، دارای نقاط زین بود، به دلیل سوراخ بودن دسته، جنس آن بزرگتر از صفر بود، میتوانست سایهای را روی خود ایجاد کند، و می تواند به طور دقیق بدون بافت سطحی نمایش داده شود.
نیوول دادههای ریاضی را که هندسه قوری را توصیف میکرد (مجموعهای از مختصات سهبعدی ) در دسترس عموم قرار داد و به زودی سایر محققان شروع به استفاده از همین دادهها برای آزمایشهای گرافیکی رایانهای خود کردند. این محققان به چیزی نیاز داشتند که تقریباً همان ویژگیهایی را داشت که نیوول داشت، و استفاده از دادههای قوری به این معنی بود که آنها مجبور نبودند به سختی دادههای هندسی را برای شی دیگری وارد کنند.
اگرچه پیشرفت فنی به این معنی است که عمل رندر قوری دیگر چالشی نیست که در سال 1975 بود، قوری همچنان به عنوان یک شی مرجع برای تکنیک های گرافیکی پیشرفته استفاده می شود.
دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.